Winkeliers hebben in Nederland een topkwartaal achter de rug. De omzet steeg met 2 procent vergeleken met een jaar geleden dankzij gretige consumenten. Het is de sterkste groei in 7 jaar tijd.
De omzet in ‘food’ is zelfs hoger dan voor de crisis, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (Zie grafiek voor de omzetgroei in de verschillende deelsectoren).
Met name woonwinkels, drogisterijen en parfumzaken deden hele goede zaken in het derde kwartaal. Bij woonwinkels, een tak van sport die tijdens de crisis deels is weggevaagd, steeg de omzet zelfs met 5,2 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2014.
De groei in de ‘food’ zwakt een beetje af, vooral in volume. De supermarkten zetten in euro’s echter nu al 16 procent meer om als in 2008.
In de non-food is het nog niet zo ver, maar die zijn wel bezig aan een inhaalslag. Het niveau ligt nog wel 6 procent onder dat van het derde kwartaal 2008
Detailhandel optimistisch over 2016
Wat betreft de omzetverwachtingen voor 2016 behoren detailhandelaren tot de meest optimistische ondernemers. Vooral de supermarkt- en warenhuisondernemers verwachten dat hun omzet volgend jaar stijgt: ruim 60 procent voorziet een omzetstijging. Van de winkeliers in consumentenelektronica denkt ruim 40 procent dat de omzet zal toenemen. Deze percentages zijn hoger dan gemiddeld in het bedrijfsleven (37 procent).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl